شناسايي عوامل تاثيرگذار بر پذيرش فن آوري آموزش از دور در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور

عنوان مقاله: شناسايي عوامل تاثيرگذار بر پذيرش فن آوري آموزش از دور در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور
عنوان نشریه: فن آوري اطلاعات و ارتباطات در علوم تربيتي
نوبت انتشار: بهار ۱۳۹۲ , دوره  ۳ , شماره  ۳ (پياپي ۱۱) ; از صفحه ۴۱ تا صفحه ۵۵
نویسندگان: جوادي بورا محمدعلي, نجفي حسين, سرمدي محمدرضا, نوروززاده رضا
واژگان کلیدی: آموزش از دور، الگوي پذيرش فن آوري از دور، آموزش عالي، دانشگاه پيام نور
چکیده:

هدف اصلي اين تحقيق، شناسايي عوامل تاثيرگذار بر پذيرش فن آوري آموزش از دور در کلاس درس دانشجويان دکتري تخصصي مرکز تحصيلات تکميلي دانشگاه پيام نور بود. اين پژوهش، از نوع توصيفي بوده که با روش پيمايشي انجام شده است. جامعه آماري اين پژوهش، متشکل از ۱۳۸۴ نفر بوده که از ميان افراد مذکور، ۲۴۸ نفر از روش نمونه گيري تصادفي ساده با استفاده از جدول مورگان انتخاب و به پرسش نامه اي که با استفاده از نظرات ۳۰ کارشناس و خبره آموزش از راه دور ساخته شده، پاسخ دادند. براي تامين روايي و پايايي ابزار جمع آوري اطلاعات به ترتيب از نظرات متخصصان آموزش از دور و آلفاي کرانباخ (۰٫۸۴) استفاده شده است. پاسخ هاي دانشجويان با استفاده از فنون آمار توصيفي و استنباطي با نرم افزار SPSS و Lisrel مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج تحقيق نشان داد که ۵ عامل، به ترتيب: خودکفايي در فن آوري، تبحر در کار با فن آوري، مفيد بودن، دسترسي آسان و حمايت همه جانبه در پذيرش فن آوري، داراي بيشترين بار عاملي تعيين کننده بوده است. هم چنين، نتيجه به دست آمده، با استفاده از تحليل عاملي نشان دهنده مناسب بودن شاخص هاي برازندگي (CFI=0.97)، (RMSEA=0.067)، (ACFI=0.98) و (NFI=0.98) مي باشد. به عبارت ديگر، مي توان، از اين عوامل به عنوان معياري براي عوامل تاثيرگذار در پذيرش فن آوري آموزش از دور در دانشگاه پيام نور ايران استفاده کرد.

دریافت متن کامل

 ۲۲۵۵

 

 

خیلی بدضعیفمتوسطخوبعالی (امتیازی داده نشده)
Loading...Loading...

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>